רעידות אדמה ⋆ חיזוק מפעלים ומתקני תעשייה - בניין הארץ

חיזוק מפעלים סֵיסמי לרעידות אדמה

רעידת אדמה משמעותית בישראל היא רק עניין של זמןוהיא מתרחשת באזור מדי כמה עשרות שנים. לרעידת אדמה שתי סכנות ממשיות עבור מפעלים: פגיעה בסביבה ובחיי אדם, ופגיעה ברציפות התפקודית של המפעלהמשרד להגנת הסביבה מטיל חובות רגולטוריות-משפטיות על מפעלים, שיישומן יסייע בצמצום או במניעת אירועי חומרים מסוכנים בעקבות רעידת אדמה.  

חיזוק מפעלים לרעידות אדמה: כך זה ייראה במפעל שלכם

פרויקט חיזוק מפעלים מפני רעידות אדמה נקבע בהתאם לצרכים הספציפיים העולים מסקירה שנערכת למפעל. בהתאם, היקף הפרויקט ומשכו נקבעים מסך הרכיבים, המתקנים והאלמנטים שאותם יש לחזק במפעל. לעיתים מדובר בפרויקט משמעותי, יקר וארוך, ולעיתים מדובר בפרויקט קטן, נקודתי וקצר. 

ישנם מספר מדדים המשפיעים על היקף פרויקט החיזוק: 

  • כמה: מספר וסוג האלמנטים שיש לחזק במפעל: מבנים, מכלים, מכונות והתקנים. 
  • איזה: חשיבות האלמנטים שיש לחזק, וחשיבותם בתהליך הייצור. 
  • איפה: מיקומם של האלמנטים במפעל, מבחינת נגישות פיזית והפרעה לעבודה הסדירה של המפעל. 


לאחר שנקבע היקף הפרויקט,
פוגשות התוכניות את השטח ומגיע שלב היישום על ידי חברה קבלנית. בנין הארץ היא חברה קבלנית רשומה שלה ניסיון רב בחיזוק מפעלים. בנין הארץ פיתחה מתודולוגיות עבודה חכמות ופתרונות טכנולוגיים יצירתיים, והיא גם מעסיקה  כוח אדם מיומן המאפשר לה להוביל את התחום.
  

אין לכם זמן? הכנו לכם מדריך מקוצר 

אם אתם מנהלים עסוקים, ואנחנו בטוחים שאתם כאלה, תוכלו להוריד כאן מסמך מקוצר שיסביר לכם בתוך דקות ספורות לאילו נושאים כדאי לשים לב בעת תכנון וביצוע פרויקט חיזוק למפעל. 

בעיות נפוצות ופתרונות שמצאנו

מפעל הפועל 24/7

חיזוק מתקן הפועל 24/7

ישנם מתקנים חיוניים לעבודת המפעל, שאי אפשר להשביתם מעבודה. כאשר יש לחזק מתקן כזה, או לבצע עבודות בקרבתו, נוצרת בעיה תפעולית שכן אי אפשר לחפור לידו או בתחתיתו לצורך ביצוע עבודות ביסוס. במקרה כזה, אנחנו מבצעים למתקן "מיקרו ביסוס" בעזרת כלונסאות קטני קוטר, מה שמאפשר לבצע עבודות חיזוק בסביבות המתקן ותחתיו מבלי להשבית את עבודתו או להזיזו.

עבודת ליד חומרים מסוכנים

ביצוע עבודות פלדה ליד חומרים מסוכנים

בחלק מהמפעלים מוגדרים אזורי עבודה ללא אש או ניצוצות. כיוון שעבודות פירוק, בנייה וחיזוק מתבססות בהרבה מקרים על פלדה שצריך לרתך, מה שיוצר ניצוצות, נוצרת בעיה יישומית. במקרה כזה אנחנו מיישמים מגוון פתרונות חכמים: החל משימוש בציוד פירוק הידראולי שאינו יוצר ניצוצות, דרך ביצוע חיתוכים מורכבים ומדויקים בעזרת עיגון מכני וכלה ביצירת "חדר ניצוצות" – אזור עבודה מוגן ביריעות חסינות אש.

ביצוע עבודות חיזוק באזור סטרילי

בחלק מהמפעלים, במיוחד בענפי הטכנולוגיה והפרמצבטיקה, ישנם אזורים המוגדרים כסטריליים ברמות שונות. כיוון שעבודות חיזוק כוללות עבודות היוצרות אבק כמו חציבות בטון, יציקות וקידוחים, נוצרת בעיה תפעולית. כדי לפתור בעיה זו אנחנו עוטפים אזורים בחומר ממגן ומשתמשים ביחידת שאיבה כדי ליצור אזור עבודה סטרילי. נוסף על כך, אנחנו משתמשים בציוד ייעודי כמו מכונות קידוח המשתמשות במים ובמערכות שאיבה סגורות כדי להקטין משמעותית את כמות האבק שנוצר.

עבודות חיזוק המצריכות פירוק אלמנטים

הימנעות מפירוק אלמנטים וצנרת

פירוק צנרת מאריך את משך עבודות החיזוק ופוגע בעבודה הסדירה של המפעל. לדוגמה, בחלק מהמקרים התכנון המקורי כולל חיזוק בפלדה לקיר מסוים, אך בפועל מתגלה שאל הקיר מוצמדים אלמנטים כמו צנרת שיש לפרקה כדי לבצע את החיזוק. במקרים אלה אנחנו מוצאים פתרונות הנדסיים חלופיים שמאפשרים את ביצוע החיזוק ללא צורך לפרק את הצנרת, כמו שימוש ביריעות סיבי פחמן (CFRP) או תכנון חלופי של אלמנטים שיחליפו את הפלדה, או תכנון חיזוק בפלדה מצידו השני של הקיר – במקום שאין בו צנרת.

עבודה בלב אזור תפעולי

ביצוע עבודה בלב אזור תפעולי

כאשר אלמנט שאותו יש לחזק נמצא בלב אזור תפעולי של המפעל, או כזה שמפריע לדרכי הגישה אליו, כמו כבישים ודרכים להולכי רגל, יש למצוא פתרונות לתפעול המפעל בזמן העבודות, שיכולות להימשך ימים עד שבועות. בין הפתרונות שאנחנו מיישמים כדי לתת מענה לאתגר זה, אפשר למנות בניית דרכי גישה זמניות כמו גשרים המאפשרים ביצוע עבודה תחתם ללא הפרעה למעבר עובדי המפעל, פיגומים ייעודיים והובלת חומרים על מסוע כחלופה לשינוע בכלי צמ"ה ומלגזות.

מבנה שאינו בר הקשחה

חיזוק מבנה שאינו בר הקשחה

חלק מהמבנים במפעלים בנויים מחומרים שאי אפשר להקשיח אותם לקראת רעידת אדמה, כמו למשל קיר שבנוי מבלוקים. במקרים כאלה יש לתכנן פתרון הנדסי חלופי שיחליף את ההקשחה בספיגה, כמו למשל שימוש במרסנים ויסקוזיים, המחליפים את הצורך בהקשחה על ידי חיזוק קירות, עמודים ויסודות, ואנחנו מיישמים פתרונות אלה בשטח.

בעיות נגישות

חיזוק במיקום עם נגישות מוגבלת

בהרבה מפעלים, התקני הייצור סמוכים זה לזה, ממוקמים בצמוד לקירות, בקצה מתחם צר, או בקרבת מכשולים אחרים שמונעים גישה של כלי צמ"ה או תבניות גדולות למקום. במקרים כאלה אנחנו מוצאים פתרונות חלופיים כמו שימוש בכננות ייעודיות או במנופים הנבנים במיוחד לצורך זה, בניית מעקפים, עבודות בסנפלינג או שימוש בתבניות ייעודיות בגודלן למפתח הקיים.

ניקוז שפכים ואזורי איגום

פתרונות לניקוז שפכים ואזורי איגום

כיוון שעבודות חיזוק במפעלי חומרים מסוכנים יכולות לכלול גם חפירות ופעירת בורות, עשויות להיווצר בשטח בעיות שונות הקשורות לניקוז מים, שפכים ואזורי איגום. במקרים אלה אנו מוצאים פתרונות ייעודיים למצב, כמו בניית מעקפים לניקוז והולכת מים ונוזלים, טיפול באזורי איגום בעזרת שאיבה, ומיגון אלמנטים במפעל מפני רטיבות.

עבודה בקרבה לנוזלים מסוכנים

עבודה בקרבה לנוזלים מסוכנים

במפעלים שבהם קיימים חומרים נוזליים מסוכנים, נוצר אתגר תפעולי. כך, למשל, חפירה מתחת למכלים ולצינורות כדי ליישם ביסוס של מבנה, יוצרת אזורי עבודה הסמוכים לחומרים מסוכנים נוזליים, שעשויים להיות מפגע בטיחותי חמור. במקרים אלה אנו מיישמים פתרונות ייעודיים להגנה מפני החומרים המסוכנים, כמו הקמת סככות זמניות או עיטוף ביריעות – לצורך הגנה על העובדים והעוברים ושבים באזור העבודה והקפדה על הבטיחות.

מרכז הידע

צרו קשר

לתכנון הנדסי, ייעוץ ולקבלת הצעת מחיר ניתן לפנות אלינו. אנו מתחייבים לתת לכם שירות מצויין ועבודה עם תו איכות.

דילוג לתוכן