שינוי יעוד ⋆ חיזוק מפעלים ומתקני תעשייה - בניין הארץ

שינוי ייעוד

שינויי ייעוד של מבנים בתעשייה או במסחר מצריכים בהרבה מקרים חיזוק של המבנה. כך, למשל, כאשר מבנה בייעוד מסחרי מחליף ייעוד לתעשייתי, יכול להיווצר צורך בהגדלת העומסים של התקרה כך שתתאים למשקל של מכונות כבדות. כך גם במקרים שבהם הסבת מבנה כוללת הסרת עמודי תמך או שינוי במפתחים חיצוניים של המבנה. 

מגוון שיטות חיזוק

כאשר נדרש חיזוק מבנה עקב שינוי ייעוד או שינוי פנים המבנה, קיימות מגוון שיטות יישום שבהן המהנדס המתכנן יכול להשתמש. בחלק מהמקרים נכון להשתמש בשיטות יישום קלאסיות המבוססות על חיזוק בבטון ובברזל, ובחלק מהמקרים נכון להשתמש בשיטות יישום ייעודיות כמו שימוש בחומרים מרוכבים דוגמת יריעות סיבי פחמן – CFRP. היתרונות בשימוש בסיבי פחמן הם גמישותן, קלות השינוע שלהןנפחן הקטן ועבודת יישום מהירה ונקייה. 

אתגרים ופתרונות

אלמנטים בגיאומטריה מורכבת

חיזוק אלמנטים בעלי גיאומטריה מורכבת

פלדה היא חומר קשיח שאפשר ליישמו על אלמנטים הבנויים בזוויות ישרות כמו בקירות של מבנה רבוע. כאשר יש לחזק עמוד תמך מעוגל או קירות ותקרות הכוללים זוויות והפרשי גבהים, אי אפשר להשתמש בפלדה לצורך החיזוק. במקרים כאלה אנחנו מוצאים פתרונות טכנולוגיים אחרים הכוללים שימוש בחומרים גמישים כמו יריעות סיבי פחמן – CFRP שאותן אפשר ליישם גם על גבי משטחים בגיאומטריה מורכבת.

כליאת בטון

כליאת בטון

חיזוק מבנים לצורך שינוי ייעוד מצריך לעיתים כליאת בטון, זאת במקרים שבהם הבטון נלחץ ומנסה להתרחב דרך חתך או סדק קיימים. במקרים כאלה אנחנו מבצעים כליאת בטון המונעת את התרחבות הבטון ומאלצת אותו לשאת עומס נוסף. גם כאן, כאשר מדובר על עמוד בגיאומטריה מעגלית, היישום המתאים אינו בבטון וברזל אלא ביריעות סיבי פחמן – CFRP, פתרון טכנולוגי שיש לנו ניסיון רב ביישומו.

חיזוק ללא הקטנת נפח

חיזוק ללא הקטנת נפח

במפעלים, התקני תעשייה ומרלו"גים יש לגודל המבנה חשיבות תפעולית, מה שמגביל את היכולת לבצע עבודות חיזוק. במקרים מסוימים נדרש חיזוק של התקרה לצורך שינוי ייעוד המבנה, אך אי אפשר להשתמש בפתרון של קורות פלדה (רלסים), כיוון שלאלה יש נפח המקטין את גובה התקרה. במקרים אלה אנחנו מיישמים פתרונות טכנולוגיים כמו שימוש ביריעות סיבי פחמן או בלמינטים של יריעות פחמן, מה שמאפשר חיזוק של התקרה לייעוד החדש, ללא הקטנת נפח.

נגישות לאזור העבודה

נגישות לאזור העבודה

לכל מבנה ולכל מפעל מאפיינים ייחודיים, שיכולים להשליך על היכולת לבצע עבודות חיזוק לצורך שינוי ייעוד מבנה. כך, למשל, חיזוק שתוכנן בפלדה ובבטון אינו מתאפשר במיקום שבו אין נגישות לכלי צמ"ה, או במיקום הסמוך לקירות זכוכית שעשויים להיפגע משימוש בקורות פלדה. במקרים אלה מתאימם יותר לתכנן פתרון הנדסי העושה שימוש בחומרים דוגמת יריעות סיבי פחמן – CFRP שקל לשנעם, אין צורך להשתמש בכלי צמ"ה, והם גמישים ואינם מייצרים סכנת פגיעה בתשתיות.

חיזוק תקרת לוח"ד

חיזוק תקרת לוח"ד

בחלק מהמבנים התעשייתיים התקרה נבנתה בשיטה של לוחות בטון דרוכים מראש (לוח"ד). חיזוק תקרות כאלה יכול לייצר אתגרים בשטח, למשל כאשר שינויי ייעוד מצריכים לא רק חיזוק של התקרות, אלא גם פתיחת מפתחים חדשים לצורך העברת צנרת וכבלי תקשורת. פתיחת מפתחים שכאלה בתקרות שבנויים מלוחות דרוכים, הבנויים מלכתחילה לגודל מפתח מסוים, מצריכה חיזוק של תקרות הלוח"ד, בתכנון ייעודי של המהנדס. גם כאן יכולים חומרים מרוכבים לתת מענה.

הסרת עמוד תמך

הסרת עמוד תמך

לעיתים, שינוי ייעוד של מבנה מצריך חלל עבודת פתוח, ללא עמודי תמך המפריעים לשימוש בו. במקרים אלה, אפשר לשקול את הסרת עמוד התמך תוך חיזוק של התקרה, בין בקורות פלדה או בבטון ובין בחומרים מרוכבים כמו יריעות פחמן, פתרונות שלבנין הארץ ניסיון רב ביישומם במגוון מצבים.

מרכז הידע

צרו קשר

לתכנון הנדסי, ייעוץ ולקבלת הצעת מחיר ניתן לפנות אלינו. אנו מתחייבים לתת לכם שירות מצויין ועבודה עם תו איכות.

דילוג לתוכן